Etter- og videreutdanning for kateketer og menighetspedagoger
Etter- og videreutdanning for kateketer og menighetspedagoger Etter- og videreutdanning for kateketer og menighetspedagoger
På denne siden finner du lenker til informasjon om stipender og kurs gjennom OU-ordningen for kateketer og menighetspedagoger m.m.
Du finner også en side med lenker til fagdager og kortere kurs fra en rekke kurstilbydere, og informasjon om systemet for etter- og videreutdanning for kateketer og menighetspedagoger.
Fagutvalg for kirkelig undervisning er et utvalg under det sentrale OU1-styret i KA-sektoren. OU1-ordningen er en avtale om opplæring og utvikling for ansatte i fellesråd og menighetsråd i tariffområde KA. FKU skal bidra til at fellesrådene og den enkelte tilsattes kompetansebehov på området for kirkelig undervisning blir imøtekommet.
FKU forvalter stipender til kompetansehevende tiltak innen kirkelig undervisning og læring, og utvikler, igangsetter og/eller støtter ulike kompetanseutviklingstiltak for kateketer, menighetspedagoger og andre som arbeider med kirkelig undervisning og læring.
Les mer om FKU, mandat og sammensetning her:
Les mer om OU1-ordningen her:
For ansatte i undervisningstjenesten finnes det en rekke stipend gjennom OU-ordningen i KA-sektoren og gjennom kateketmidler fra Kirkerådet. Disse midlene forvaltes i et samarbeid mellom KA, Spir og Fagutvalg for kirkelig undervisning (FKU) der også rådgiver fra Kirkerådet deltar.
Det er et mål at alle undervisningsansatte og prester som jobber med undervisning, barn og unge, og som er ansatt i fellesråd, skal kunne søke på stipend og delta på relevant etter- og videreutdanning. Det etterstrebes derfor en god samordning mellom ordningene.
Det er avsatt midler til individuelle stipend, gruppestipend og fordypningsstipend. Formålet med stipendene er at det skal gis mulighet for kompetansegivende tiltak som kan styrke den enkeltes arbeid på sitt fagfelt.
Hovedtariffavtalen om kompetanseutvikling
Hovedtariffavtalens (HTA) kapittel 3.3 og vedlegg 2 omhandler kompetanseutvikling. HTA understreker kompetanseutviklingens betydning for den enkelte, virksomheten og samfunnet. Kirkelige virksomheters behov for kompetanse og innsikt innen kirkelig undervisning og barne- og ungdomsarbeid understrekes særskilt.
Avtalepartene understreker betydningen av "at arbeidstakere stimuleres til å øke sine kunnskaper og styrke sin kompetanse", og "at de kirkelige arbeidsgiverne legger stor vekt på planmessig opplæring og utvikling av sine arbeidstakere" (HTA 3.3.1).
Kompetanseplaner
Det skal utarbeides plan for gjennomføring av kompetansehevende tiltak i virksomheten. Denne skal være tilgjengelig for alle ansatte (HTA 3.3.2).
Samarbeidsorganer
Samarbeid mellom partene lokalt skjer normalt i arbeidsmiljøutvalget, eller i andre samarbeidsorganer som partene blir enige om.
Sentralt er et partssammensatt utvalg, OU1-styret, opprettet for å arbeide med kompetansespørsmål og drive utvikling av opplæringstiltak.
(HTA 3.3.3 og vedlegg 2 til HTA: Om kompetanseutvikling)
Hovedtariffavtalen for Den norske kirke med vedlegg finner du her:

Fagansvar kirkelig undervisning og undervisningstjeneste. Lønn- og tariff, og etter- og videreutdanning for fellesrådsansatte. Høringer. Organisasjonsutvikling. Tillitsvalgtopplæring.
Videreutdanning
Med videreutdanning menes tiltak som gir medarbeiderne mulighet til faglig fordypning som gir formell kvalifikasjon ut over grunnutdanningen, med eksamens- og vurderingsordninger, og uttelling i form av studiepoeng på universitets- eller høyskolenivå.
Etterutdanning
Med etterutdanning menes tiltak som sikter mot faglig ajourføring av kunnskaper for at arbeidstakere til enhver tid skal være i stand til å løse sine oppgaver, møte nye krav og fremtidige behov. Etterutdanning kan, men trenger ikke gi formell kompetanse.