Personvernerklæring for medlemskap i Spir

Personvernerklæring for medlemskap i Spir Personvernerklæring for medlemskap i Spir

 Denne personvernerklæringen informerer om hvordan Spir – Profesjonsforbundet for prester, diakoner, kateketer og pedagoger samler inn og bruker personopplysninger i forbindelse med innmelding og oppfølging av medlemskap i forbundet.

Behandlingsansvarlig for dine personopplysninger er Spir ved generalsekretær.   

Kontaktinformasjonen er: 

Kontoradresse: Rådhusgata 1-3, 0151 Oslo 
Postadresse: Postboks 437 Sentrum, 0103 Oslo 
E-post: [email protected]  
Telefon: 23 08 16 00 
Organisasjonsnr.:  970 349 820 

Spir er en ideell organisasjon og er ikke underlagt arkivloven, forvaltningsloven eller offentlighetsloven. Imidlertid er vi underlagt Personvernforordningen og personopplysningsloven. Personvernforordningen inneholder regler om hvordan personopplysninger som samles inn vil bli behandlet, herunder hvordan de sikres, hvem som har tilgang og om de kan utleveres til andre eksternt.  

Generelt om behandlingen av personopplysninger 

Spir er et fag- og profesjonsforbund som organiserer prester, diakoner, kateketer og andre pedagoger i kirkelig sektor. Spirs formål er å fremme prestetjeneste, diakoni og kirkelig undervisningstjeneste som profesjoner, fag og praksis i kirke og samfunn. Spir skal ivareta medlemmenes faglige, økonomiske og sosiale interesser. Spir behandler personopplysninger om medlemmer som ledd i det å være en fagforening og for å utføre oppgaver knyttet til dette.  

Det rettslige grunnlaget for Spirs behandling av medlemmenes personopplysninger er at behandlingen er nødvendig for å oppfylle en avtale (jfr. personvernforordningens artikkel 6, punkt 1.b). Dersom du som medlem ber om bistand i saker som angår dine lønns- og arbeidsvilkår (bistandssaker), vil Spir med ditt samtykke (jfr. personvernforordningens artikkel 6, punkt 1.a) innhente og oppbevare ytterligere personopplysninger som trengs for behandling og oppfølging av saken.  

Personopplysninger og medlemskap i Spir 

Når du melder deg inn i Spir, inngås det en avtale der forbundet forplikter seg til å arbeide for å sikre og bedre dine lønns- og arbeidsvilkår, mens du forplikter deg til å betale kontingent (jfr. Spirs vedtekter § 4). Denne avtalen gir grunnlag for å behandle ulike personopplysninger om deg. Det dreier seg om personopplysninger som er nødvendige for at Spirs sekretariat og tillitsvalgtapparat skal kunne ivareta sin funksjon som fag- og profesjonsforbund og for at vi skal nå fram til deg med informasjon. Vi vil i hovedsak bare registrere informasjon som du selv oppgir ved innmelding eller senere oppdateringer, men informasjon om stilling og lønn kan også være innhentet fra tredjeparter, f.eks. arbeidsgivere eller tillitsvalgte.  

Opplysninger som registreres for alle medlemmer er: 

  • Navn

  • Fødselsnummer

  • Dato for innmelding

  • Kontaktinformasjon, herunder adresse, mobiltelefonnummer og e-postadresse

  • Utdannelse

  • Profesjonstilknytning

  • Arbeidsforhold, herunder arbeidsgiver, arbeidssted, stilling, stillingsprosent og lønn

  • Kontingentbetaling

  • Tillitsverv

  • Deltakelse på arrangement og kurs

  • Stipendsøknader

  • Bankkonto (hvis du har fått utbetalt stipend, reiseregning, honorar e.l.)

Opplysningene om deg som medlem brukes til følgende formål: 

  • Kommunikasjon med deg per telefon, e-post og post

  • Utsending av nyhetsbrev

  • Forberedelse og gjennomføring av lønnsforhandlinger

  • Saksbehandling i forbindelse med dine henvendelser til oss

  • Utarbeidelse av statistikk som er relevant for Spirs virksomhet 

E-post og annen skriftlig kommunikasjon arkiveres når det anses hensiktsmessig. Dette er nødvendig for å sikre deg best mulig oppfølging, f.eks. hvis personellendringer i sekretariatet fører til bytte av saksbehandler eller hvis en sak skulle få fornyet aktualitet etter et det har gått lengre tid. 

Slik sikrer Spir dine personopplysninger 

Personopplysningene Spir registrerer om deg lagres i Spirs medlemssystem og/eller elektronisk arkiv, og i enkelte tilfeller fysiske mapper i vårt arkiv. Enkelte tillitsvalgte får tilgang til dine personopplysninger i medlemsregisteret (se mer informasjon nedenfor). Det er kun Spir-sekretariatets ansatte som har tilgang til arkivet der øvrige opplysninger og kommunikasjon med deg lagres. Vi bruker hensiktsmessige sikkerhetstiltak for å beskytte personopplysninger som er under vår kontroll mot uautorisert tilgang. Dette inkluderer for eksempel fysisk sikring av arkiver med papirdokumenter og tilgangskontroll for elektronisk lagret informasjon.

Hvem deler Spir personopplysninger med? 

Personopplysningene Spir lagrer om deg deles bare med andre i den grad det er nødvendig for å utføre vårt oppdrag som fag- og profesjonsforbund og for å ivareta dine interesser som medlem. Dette gjelder følgende:  

Arbeidsgivers tilgang til dine personopplysninger
Når du registreres som yrkesaktivt medlem og ved senere skifte av arbeidsgiver, informerer vi arbeidsgiver om at du er medlem i Spir. Dette er nødvendig for at du skal få de rettigheter du som Spir-medlem har krav på og for at arbeidsgiver skal kunne iverksette trekk av fagforeningskontingent og forsikringspremie.  

Tillitsvalgtes tilgang til dine personopplysninger
Stiftsstyrene har tilgang til medlemmene i aktuelt stift i medlemssystemet, øvrige tillitsvalgte får tilgang til lister over «sine» Spir-medlemmer etter behov. Medlemslistene kan inneholde informasjon om de aktuelle medlemmenes navn, telefon og e-post, arbeidsgiver, stilling og lønn. Dette er informasjon tillitsvalgte trenger for å ivareta dine interesser som arbeidstaker. Dersom tillitsvalgte involveres i bistandssaker, vil de også kunne ha behov for tilgang til andre personopplysninger. Det skjer i så fall med ditt samtykke. Informasjonen behandles konfidensielt og for det formål å gi bistand i arbeidsforholdet og vil ikke bli benyttet til andre formål.

I forbindelse med bistandssaker
Spir tilbyr deg som medlem råd og bistand i saker som angår dine lønns- og arbeidsvilkår. Bistanden gis som hovedregel fra Spirs tillitsvalgte og ansatte rådgivere, men ved behov benyttes også ekstern juridisk bistand fra Spirs faste advokatbyrå. All informasjon vi har som er relevant for saken må da nødvendigvis deles med advokatbyrået. Informasjonen behandles konfidensielt og for det formål å gi juridisk bistand, og vil ikke bli benyttet til andre formål. Ekstern juridisk bistand benyttes ikke uten ditt samtykke.  

I forbindelse med Spirs bank- og forsikringsavtaler
Som del av avtaleforholdet du etablerer med Spir ved innmelding, vil du ha rett til forsikringer til rabatterte priser fra Knif trygghet forsikring og bankavtaler med Sparebank Sør og Nordea. For å sikre at kun våre medlemmer deltar i disse ordningene deler Spir informasjon om ditt medlemskap med disse leverandørene. Denne utvekslingen av personopplysninger er regulert i en databehandleravtale mellom Spir og leverandøren.

Andre sammenhenger der vi deler personopplysninger
Spir deler nødvendig informasjon med eksterne aktører i følgende sammenhenger: 

  • Hovedorganisasjonen Unio og Unios medlemsorganisasjoner som ledd i konfliktberedskap ved sentrale lønnsforhandlinger

  • Styreportalen brd.no (Bård), for digital håndtering av valg, samt saksbehandling i diverse styrende organer

  • Nyhetsbrevprogrammet MailMojo, for utsending av nyhetsbrev

  • Programvareleverandøren EasyQuest for gjennomføring av spørreundersøkelser og annet

  • Hoteller og andre møtearrangører 

Opplysningene som deles er avgrenset til det som er nødvendig for at aktørene skal kunne levere de ulike tjenestene til oss og våre medlemmer, og deres behandling av personopplysninger kan kun gjøres på grunnlag av de databehandleravtalene Spir har inngått med dem.  

Lagringstid 

Vi lagrer dine personopplysninger hos oss så lenge det er nødvendig for det formål personopplysningene ble samlet inn for. Dette betyr for eksempel at personopplysninger som vi behandler på grunnlag av ditt samtykke slettes hvis du trekker samtykket ditt.  

Personopplysninger vi behandler for å oppfylle en avtale med deg slettes eller anonymiseres når avtalen er oppfylt og alle plikter som følger av avtaleforholdet er oppfylt. 

Ved utmelding registreres utmeldingsdato og utmeldingsgrunn. Betalingshistorikk lagres i fem år i henhold til regnskapsloven.  

Dine rettigheter når vi behandler personopplysninger om deg 

Du har i henhold til norsk personvernlovgivning rett til å be om innsyn, retting eller sletting av personopplysningene vi behandler om deg. Du har videre rett til å kreve begrenset behandling, rette innsigelse mot behandlingen og dataportabilitet. Du kan lese mer om innholdet i disse rettighetene på Datatilsynets nettside: www.datatilsynet.no.  

Det er viktig at opplysningene vi har om deg er riktige og oppdaterte. Hvis du oppdager en feil, oppfordrer vi deg til å ta kontakt med oss slik at opplysningene kan bli rettet. Du kan kontakte oss dersom du ønsker at opplysninger skal slettes fordi de er feil, mangelfulle eller mangler behandlingsgrunnlag. Vi vil da vurdere om det er grunnlag for dette. 

Henvendelser om innsyn, retting og sletting kan rettes til [email protected]. Vi vil svare på din henvendelse så raskt som mulig og senest innen 30 dager. Du kan til enhver tid kontakte Spir dersom du har spørsmål knyttet til behandling av dine personopplysninger.  

Klager 

Dersom du mener at vår behandling av personopplysninger ikke stemmer med det vi har beskrevet her eller at vi på andre måter bryter personvernlovgivningen, kan du klage til Datatilsynet.  

Du finner informasjon om hvordan du kontakter Datatilsynet på www.datatilsynet.no.  

 

Denne erklæringen er sist oppdatert 10.2.2025