Velkommen til generalforsamling 23.-25. mars 2025
Spirs første ordinære generalforsamling finner sted 23.-25. mars på Lillestrøm. Her settes retningen for Spirs faglige og politiske arbeid. Det er omlag 120 delegater som møtes for å blant annet vedta politisk plattform og velge sentralstyre.
På denne siden finner du program og sakspapirer til Spirs generalforsamling 2025. Her har vi også samlet praktisk informasjon for deg som er delegat.
Tid og sted
Generalforsamlingen finner sted på Scandic Lillestrøm 23.-25. mars 2025.
Hotellet ligger rett ved siden av togstasjonen – og en kort togreise fra Gardermoen eller Oslo. Reise og opphold dekkes av Spir. Det er bestilt enkeltrom for to netter til alle delegater, med mindre annet er opplyst.
Forberedelser til generalforsamlingen
- 21. februar (4 uker før GF): Sakspapirene sendes ut og publiseres på denne siden
- 4. og 12. mars kl 14.30-16: Digitalt opplæringsmøte for alle delegater. Velg en av dagene, innholdet er likt begge dager.
- Hva er GF? Hvem er der? Hva er delegatenes rolle?
- Presentasjon av de viktigste sakene – hvordan forberede seg?
- I perioden 4.-21. mars: Eventuelle møter for alle delegatene fra et stift, et tariffområde
o.l. Arrangeres av stiftsstyret eller tariffutvalget for det aktuelle området, info og
innkalling kommer direkte fra dem.
Saksliste for generalforsamlingen 2025
Generalforsamlingen skal i denne saken velge:
-
Et dirigentskap på tre personer som skal lede generalforsamlingen
-
Et desisjonsutvalg på tre personer som forvalter fortolkningen av foreningens lover og forhandlingsreglementet som vedtas for generalforsamlingen 2025
-
To protokollunderskrivere
-
To redaksjonskomiteer
-
Tellekorps
Generalforsamlingen skal også fastsette forhandlingsreglement for generalforsamlingen 2025 (vedlegg 1). Forhandlingsreglementet omtaler bl.a. frister for innsending av endringsforslag, krav om antall stemmer i ulike saker m.m.
I denne saken vil interimsstyret og sekretariatet gi muntlige orienteringer om det følgende:
-
Interimsstyrets beretning om etableringen av Spir/veien mot GF 2025
-
Beretning fra de tre forbundenes virksomhet i 2024
-
Økonomi
-
Etiske retningslinjer for personer med verv i profesjonsforbundet Spir vedtatt på landsstyre møtet 14. februar 2025
-
Rutiner for varsling om kritikkverdige forhold i Spirs organisasjon
-
Retningslinjer for arbeidsrettslig bistand til enkeltmedlemmer
-
Evt
Generalforsamlingen skal i denne saken vedta en delegatmodell som angir hvordan stiftslagenes delegatplasser skal regnes ut og fordeles på Spirs fremtidige generalforsamlinger.
Generalforsamlingen skal i denne saken fatte vedtak om revisjon av forbundets vedtekter basert på framlagt forslag fra landsstyret. Det kan ikke fremmes nye forslag til vedtektsendringer, men det kan foreslås mindre språklige endringer i de forslagene som allerede er lagt fram.
Hva ønsker Spir å oppnå på vegne av medlemmene?
Generalforsamlingen skal i denne saken vedta en politisk plattform inneholdende de politiske målsettingene Spirs tillitsvalgte og organer skal jobbe etter, jf. vedtektene § 23.7c: Generalforsamlingen behandler c) Politisk plattform for kommende periode.
I denne saken skal generalforsamlingen ta stilling til en overordnet klima- og miljøpolitikk for Spirs virksomhet. På bakgrunn av det overordnete vedtaket foreslås det at landsstyret i løpet av 2025 vedtar en mer detaljert klima- og miljøplan med konkrete handlingspunkter som ansatte og tillitsvalgte på sentralt og regionalt nivå i forbundet skal følge.
Generalforsamlingen skal i denne saken velge leder, 1. og 2. nestleder og to øvrige medlemmer til sentralstyret, samt varamedlemmer. Sentralstyret vil samlet sett bestå av 9 personer, de øvrige fire sitter i sentralstyret i kraft av sine verv som ledere i de tre profesjonsstyrene og leder i nasjonalt styre for ledermedlemmer.
Det skal også velges nominasjonskomite for kommende periode, bestående av fire personer og varamedlemmer.
Generalforsamlingen velger også revisor.
Presentasjon av kandidatene kommer etter hvert.
Landsstyret har vedtatt følgende regler for valg av sentralstyret og nominasjonskomiteen:
Generalforsamlingen kan i denne saken vedta resolusjoner, dvs. uttalelser fra Spirs høyeste organ.
Reis miljøvennlig hvis det er mulig
Vi oppfordrer den enkelte til å reise kollektivt dersom det er mulig. Det kan bestilles sovekupé og/eller reservert sitteplass på lengre togturer. For reiser under 60 mil bør det alltid først vurderes andre transportmidler enn fly dersom det finnes. For reiser mellom Oslo og steder som ligger i intercity-triangelet (Halden, Skien, Lillehammer), brukes ordinært kun transport med tog eller buss. Når bil er nødvendig oppfordres det til samkjøring.
Bestill reisen i god tid
Vi foretrekker at du bestiller din egen reise og sender regning til Spir. Regning kan sendes før reisen er foretatt, tilbakebetaling skjer fortløpende.
På denne siden finner du informasjon om hvordan du sender reiseregning til Spir:
Ved særskilte behov kan vårt reisebyrå Bennett benyttes.
Telefon: +47 35 56 64 20
E-post: [email protected]
Oppgi at det er en reise på vegne av Profesjonsforbundet Spir, med koden GF2025.
Fra Oslo lufthavn til Scandic Lillestrøm
Fra Oslo lufthavn kan du benytte Vy eller Flytoget til Lillestrøm. Begge togene bruker ca 12 minutter på reisen. Vi oppfordrer de som kan til å velge Vy selv om det går et Flytog først. Det er stor forskjell i prisen. Aktuelle toglinjer med Vy er RE 10 Drammen, RE 11 Skien og R12 Kongsberg. Billetter og rutetider finner du på ruter.no, entur.no eller vy.no
Alle delegater bør søke sin arbeidsgiver om permisjon for å delta på generalforsamlingen.
For delegater fra kirkelige fellesråd gjelder:
Utdrag av Hovedavtalen § 9-10-1 b)
Det kan ikke uten tvingende grunn nektes permisjon med lønn i inntil 12 arbeidsdager pr. år for valgte medlemmer og delegater for å møte i den enkelte arbeidstakerorganisasjons høyeste organ (landsmøter/kongresser o.l). Permisjon med lønn ut over 12 dager kan gis etter en konkret vurdering i det enkelte tilfelle. Søknad om permisjon i hht. § 9-10 b) skal dokumenteres med innkalling.
For delegater fra rettssubjektet Den norske kirke gjelder
Utdrag av Hovedavtalen § 9-10-2 a)
Tillitsvalgte på arbeidsstedet og tilsatte med tillitsverv innen organisasjonen skal ikke uten tvingende grunn nektes tjenestefri med lønn for å delta i avdelingsstyre-, forbundsstyre- og landsstyremøter, landsmøter og organisasjonenes kongresser/ representantskapsmøter.
Nødvendig reisetid kommer i tillegg til permisjonsrettighetene i bokstav a).
For delegater fra Spekter-området gjelder
Utdrag av Hovedavtalen § 52
Tillitsvalgte og organisasjonstillitsvalgte i virksomheten skal ikke uten tvingende grunn nektes tjenestefri når de skal delta i forbundsstyremøter, representantskapsmøter, landsstyremøter, sentralstyremøter og landsmøter. Slik tjenestefri skal gis uten trekk i lønn. Forespørsler om tjenestefrihet skal rettes til ledelsen så tidlig som mulig.
For delegater fra Virke-området gjelder
Utdrag av Hovedavtalen/Parallellavtalen § 7-7
Tillitsvalgte i virksomheten skal ikke nektes tjenestefri uten tvingende grunn når de blir innkalt til møter og forhandlinger av sin organisasjon eller skal delta i fagkurs eller annen faglig opplysningsvirksomhet.
På generalforsamlingen vil vi benytte SmartVote digitale landsmøtesystem. For deg som delegat betyr det at du får tilgang til en nettapplikasjon (delegatapplikasjon) hvor du kan melde deg på talerlisten, avgi dine stemmer, se saksdokumenter og endringsforslag.
Det vil bli gitt en innføring i bruken av SmartVote delegatapplikasjon i oppstarten av generalforsamlingen.
Du vil motta en epost med lenken til delegatapplikasjonen fra [email protected] 21. mars ca. kl. 14.
Her finner du presentasjonen fra de digitale opplæringsmøtene for delegatene.

Daglig leder.